Hur man byter bakgrundsfärg på sin blogg

Hej! Här kommer då första tipset i den nya kategorin, nämligen hur man byter bakgrundsfärg på sin blogg (på blogg.se då...)! Hoppas ni tycker om det och även fast många tycker att det är lätt så är det ju faktiskt jättekrångligt innan man vet hur man gör, eller hur? ;) Jaja, nu ska jag inte röra till det med en massa onödig inledning, här kommer bytabakgrundsfärg-guiden!
 
1. Gå in i stilmallen, och leta upp kodstycket där det står body (kodstycket är biten mellan { och } ). Leta upp det här:
 
 
2. Detta är färgkoden som bestämmer vilken färg din blogg ska ha. För att ändra färg skriver du bara in färgkoden till den färgen du vill ha här, istället för den som redan står. Om det står nånting liknande "url (länk)" i det här kodstycket också så är det bara att ta bort det, det är en bildlänk till en bild som du nu har som bakgrund. ;) Sådär enkelt var det, nu är det bara att förhandsgranska och spara!
 
3. Om du inte vet hur man tar fram färgkoden, fortsätt läs. Vad jag vet ska det gå att få fram färgkoden till en färg på nätet också, så vill du hellre göra på det sättet, googla! Jag brukar däremot ta fram den i programmet jag gjort min header i (det vill säga photoshop), då jag brukar vilja ha samma eller ungefär samma bakgrundsfärg som i min header. Detta tänkte jag alltså visa hur man gör, det är också väldigt lätt! Gå in i programmet, välj den färg du vill ha i "färgväljaren" (antingen med pipetten om du vill ha exakt samma som i t.ex. din header, eller bara en färg du tycker om). Om du nu använder photoshop cs6, som jag, ser det ut så här:
 
 
4. I det inringade området finns färgkoden, som ni ser sitter en # framför, precis som det ska göra i stilmallen! Kopiera denna och klistra in i stilmallen! Nu vet jag ju inte om koden går att hitta i alla program (vet dock att det går i gimp), men om du inte har ps så kan du ju som sagt googla på det, då hittar du säkert något! ;)
 
Hoppas ni gillade förklaringen, och att den gick att förstå någorlunda iallafall... XD Svårare än såhär var det inte, så nu vet ni som inte visste förhoppningsvis hur man byter bakgrundsfärg. Är det något ni inte förstår eller som ni undrar över så är det bara att slänga iväg en kommentar, så ska jag svara så gott jag kan! :))
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0