Reflexskärm....

Hej! Tänkte då berätta lite om hur det gick till när jag skulle få ihop den här reflexskärmen då, till och börja med tog det mycket längre tid, var tråkigare och jobbigare än vad jag trodde, sedan hade jag ju fått för mig att göra en jättestor på en gång också... Men den funka rätt bra i alla fall, dock fick jag improvisera lite när jag skulle testa den då jag inte hade några bra ljuskällor (det var kolmörkt ute, min taklampa gav inte mycket ljus och jag har ingen extern blixt), alltså fick jag exprimentera lite med kamerans inbyggda blixt och en fönsterlampa... Ni förstår ju kanske då att jag inte provade den under de bästa förhållandena, men jag tycker man kan se en del skillnad ändå, och så ska jag prova den imorn bitti när det är ljusare ute... Jaja, nu ska jag sluta tjata, och visa med bild och lite (så lite som jag kan hålla mig till) text hur jag gick till väga. Ni ska såklart få se testbilderna också. ;)
 
Jag började alltså med att ta fram sax, tejp, kartong och såklart aluminiumfolie.
 
Sedan klippte jag ut kartong i önskad storlek (vilket blev ganska stort i mitt fall...) ;)
 
Jag knöglade ihop en bit aluminiumfolie till en boll, lite för mycket och oförsiktigt insåg jag...
 
...då detta hände när jag skulle veckla ut det igen...
 
Jag insåg alltså snabbt att man fick börja med en liten bit i taget, och först skrynkla ihop lite och veckla ut, sedan ännu mer osv.
 
 
När jag nästan var färdig och höll på att tejpa fast den tredje biten folie. Som ni ser ska man ha den blanka sidan utåt, vilket jag kom på när jag redan satt fast den första biten, som tur var hade jag gjort något rätt iallafall och slapp börja om. ;)
 
Detta är alltså första provbilden, utan reflexskärm. Kollar ni på den nedre ser ni att allting är mycket "hårdare" på den här bilden, skuggorna, färgerna osv.
 
Detta är då med reflexskärmen, som ni ser är bilden mjukare, skuggarna inte alls lika hårda och färgarna mer behagliga. Ingen av bilderna är redigerade.
 
Till sist får ni en liten behind the scenes-bild också, dock när jag skulle provfota en annan sak, men ni ser ju en del av reflexskärmen som färdig iallafall. ;)
 
Sådär, vill ni nu prova att göra en egen reflexskärm råder jag er att googla efter en riktig förklaring, men här kanske ni såg lite av hur det gick till iallafall... ;) Har fixat lite bättre bilder på ett par av julklapparna nu också, dem kommer upp snart!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0